خواص چای
براساس يک داستان قديمي حدود پنجهزار سال قبل تعدادي برگ چاي دراثر وزش باد به درون يک فنجان آب داغ که در دست "شن نونگ" امپراتور چين بود، افتاد و حاکم نتيجه اين حادثه را به عنوان يک تحول بزرگ براي آب ساده وبي طعم اعلام کرد. در پي آن مصرف چاي همه گير شد.
در تحقيقات امروزه مشخص شده چاي ممکن است در کاهش خطر برخي بيماريهاي مزمن عمده مثل سکته، حمله قلبي و بعضي سرطانها مفيد باشد، اين مطلب را دکتر جان وايسبرگر ، عضو بلند پايه موسسه بهداشت آمريکا، واقع در يک مرکز تحقيقاتي در نيويورک اعلام ميکند.
نوشيدن چاي ميتواند از پوسيدگي دندانها جلوگيري کند؛ اينها اخبار بسيار خوبي براي مردم تمام دنياست چون چاي پس از آب پر مصرفترين نوشيدني در دنياست و روزانه يک ميليارد فنجان چاي در دنيا نوشيده ميشود.
شفابخش و انرژي زاي قديمي
در بسياري فرهنگها در سراسر تاريخ ، چاي به عنوان يک معجون شفابخش تلقي شده است. بيش از هزارسال قبل راهبان بودايي به دلايل مذهبي چاي مينوشيدند ومعتقد بودندکه در زمان مديتيشن به بيدار ماندن آنها کمک ميکند.
راهبان بودايي همچنين معتقد بودند چاي داراي نيروهاي شفا بخش است و همراه با گسترش بوديسم ، چاي وتقاضا براي آن نيز افزايش يافت. يکي از بزرگان ژاپني قرن سيزدهم بنام "شوگون" در اثر پرخوري در آستانه مرگ قرار گرفته بود که يک راهب به او رژيم چاي توصيه کرد و او بهبود پيدا کرد،همين کافي بود تا مردم ژاپن بيشتر به دم کردن چاي روي بياورند.
هلنديان در قرن هفدهم چاي را از چين به اروپا اوردند.در اروپا چاي در مغازه هاي عطاري عرضه ميشد ".نيکلاس تولپ" پزشک هلندي در کتاب خود تحت عنوان مشاهدات پزشکي در سال 1641 اعلام کرد،با نوشيدن چاي از همه بيماريها در امان هستيد و عمرتان طولاني ميشود. در قرن 18 زماني که " آن" ملکه انگليسي به عنوان نوشيدني صبحانه خود چاي را بجاي آبجو انگليسي انتخاب کرد ، مد بر مباحث پزشکي غلبه کرد .
دليل ديگر رواج چاي اجازه رفتن خانمها به چايخانه به جاي قهوه خانه بود و اين باعث شد چاي در بين زنها عموميت يابد. البته براي مدتي نوشيدن چاي در مستعمرات امريکا تحريم شد. زماني که بريتانيايي ها بر خريداران چاي حتي براي اهداف درماني ،ماليات تحميل کردند،مستعمره نشينان در برخي جوامع به اعتراض برخاستند، بعدها همين معترضان تند خو مخفيانه سوار کشتيهاي بريتانيايي شدند و 342 صندوق چاي را به "بوستون هاربور" بردند و با بهاي ارزانتري آن را فروختند.
فوايد چاي
يکي از دلايل اين که دم کرده چاي در دوران گذشته در نجات زندگي افراد موثر بوده اين است که آب جوشيده باکتريهاي بيماريزا رااز بين ميبرده. براساس نتايج يک تحقيق گسترده در هلند،خطر سکته مغزي براي مرداني که روزانه چهار پنج فنجان چاي مينوشند 70 درصد کمتر است . يک تحقيق ديگر در سال 1993 اعلام کرد مصرف زياد چاي، حملات قلبي مهلک را کاهش ميدهد.
جان فولتس مدير مرکز پيشگيري يک مدرسه پزشکي به اين نتيجه رسيدکه چاي از ايجاد لخته هاي خطر ناک خون که منجر به حملات قلبي و سکته ميشود جلوگيري ميکند. ساير مطالعات نيز نشان ميدهد که سطح چربي خون و فشار خون برخي مصرف کنندگان چاي پايين تر است. بيش از 20 تحقيق در مورد حيوانات نشان داد که چاي ممکن است از بعضي سرطانها مثل دستگاه گوارش،دستگاه تنفس و پوست جلوگيري کند.
"وايسبرگر" که پيشتر به نام وي اشاره شد اظهار ميکند که نوشيدن چاي همراه با خوردن مقداري ميوه و سبزيها يک راه چاره ارزان و آسان براي کاهش خطر برخي سرطانها باشد. محققان دانشگاه حفاظت "کيس وسترن"در "کلويلند" دريافتند که مصرف چاي تا 90 درصد از آفتاب سوختگي منجر به سرطان پوست جلوگيري ميکند.
"حسن مختار"متخصص پوست که يک مطالعه منتشر نشده را راهبري کرده، ميگويد: "در آينده چاي يکي از راههاي محافظت پوست در برابر آفتاب خواهد بود." دانشمندان تذکر ميدهند، اين که چاي ممکن است در برابر برخي سرطانها محافظ باشد به دلايل گوناگون بودن عوامل بيماريهاست.
سر انجام اينکه چون چاي حاوي فلورايد است، ميتواند مقاومت دندانها را زياد و از پوسيدگي آنها جلوگيري کند.در مطالعات آزمايشگاهي محققان ژاپني پي بردند که چاي با پيشگيري از تشکيل پلاک دنداني برخي باکتريهاي دنداني را که ميتوانند باعث بيماري لثه شوند ،نابودمي کند.
اکسير
براي رسيدن به فوايد سلامتي بخش چاي روزانه چقدر بايد نوشيد؟ "وايسبرگر" ميگويد 4 يا 5 بار و سايرين ميگويند کمتر از آن هم کافي است. محققان مطمئن نيستند افزودن ليمو به چاي اثر آن را کاهش ميدهد يا خير. افزودن شکر ميتواند به دندانها آسيب بزند. پس بهتر است چاي رابدون افزودن چيزي به آن بنوشيد. وايسبرگر ميگويد: خوشبختانه چاي خنک نيز مانند چاي داغ مفيد است. اين مطالب در جايي مثل آمريکا که از سا ل 1904 به بعد چاي خنک(ايس تي) مينوشند رضايت بخش است.
حال، حدود 80 درصد از چاي خود را خنک مينوشيم. اما هيچ تحقيقي براي فهميدن اينکه يک فنجان چاي ملايم ميتواند دل و جرئت انسان را بالا ببرد، لازم نيست. حکيم چيني "تين يي هنگ" معتقد بوده: " نوشيدن چاي براي فراموش کردن غوغاي دنيا است".
برگرفته شده از سايت سيمرغ
نوشته شده در 86/06/03ساعت 18:2 توسط hashem
|


